Søgeordsanalyse er noget af det første du skal have på plads inden du starter med din SEO. Det er vigtigt at få defineret din målgruppes søgeord. Er du tvivl om hvad dine potentielle kunder søger efter? Så læs med her hvor vi vil komme med et par gode råd til hvordan du blandt andet kan gøre det.
Find søgeord
Noget af det første man foretager sig når man går igang med at optimere sin hjemmeside eller webshop er, at lave en søgeordsanalyse.
Det gør man for at hjælpe sig selv med bedre at kunne identificere de ord og fraser ens potentielle kunder benytter sig af. Dette er også noget man tager højde for når man skal lave produkt-/varebeskrivelser til en webshop, hvor man sælger produkter online. Det kan også være i forbindelse med ydelser man sælger online, så som kurser eller anden form for konsulentarbejde.
Det du gør er at undersøge hvad dine potentielle kunder ordret skriver når de søger på Google. Især hvad de skriver for at komme ind på dit site. Det er lige netop de ord, som har en meget stor værdi og de søgninger man skal fokusere ekstra meget på for, at skabe endnu mere trafik. Så gælder det selvfølgelig også om at finde ud af hvor stor konkurrencen er på de søgeord, man gerne vil fokusere på – kan det betale sig, eller skal man fokusere på nogle ord hvor konkurrencen er mindre?
Søgeordsværktøj
Googles mission har siden etableringen været at hjælpe forbrugerne og gøre det nemt at danne sig et overblik over udvalget af det man efterspørger. Derfor har Google selvfølgelig også udviklet et værkstøj til dem, der sidder på den anden siden af bordet. Googles søgeordsplanlægningsværkstøj gør det muligt at skabe sig et overblik over hvor mange søgninger diverse ord får om måneden. Her finder man hurtigt ud af om et potentielt søgeord overhovedet er værd at satse på. Hvis søgeordet har mindre end 1000 søgninger om måneden, og der allerede er forholdsvis stor konkurrence på netop det søgeord, så kræver det usandsynligt meget arbejde, men uden garanti for ”gevinst”.
Det er altid tilfredsstillende, at se at ens arbejde har båret frugt, så sørg for at finde din nuværende placering på Google og notere den, inden du går i gang med at optimere din hjemmeside. På den måde kan du overvåge dine placeringer og vurdere hvor der skal gøres en ekstra indsats. Noget af den bedste motivation der findes når man sidder med SEO, er selv de mindste positive resultater. Fordi man kan sidde og holde øge med statistikker og ændringer konstant. Google tilbyder et hav af gratis værktøjer, som gør det afsindig nemt at lave statistikker på mere eller mindre alt på din hjemmeside og indsamle en masse data, der kan optimeres på. Man kan lave rapporter, målsætninger og konstant optimere hjemmesiden så Google tilgodeser hjemmesidens rankering.